Wat we doen


DIERENBESCHERMING 

The Green Spark voerde redactie over een brochure over nalatenschap aan de Dierenbescherming. Want na jouw overlijden kun je een bijdrage leveren aan een beter welzijn voor dieren. Je kunt dan ook besluiten om de Dierenbescherming op te nemen in jouw testament, dan zorgen zij ervoor dat jouw nalatenschap goed terechtkomt. Je mag zelf aangeven waaraan we je je geld besteedt. Een concreet dierenwelzijnsproject bijvoorbeeld, of een asiel in de buurt en desgewenst de zorg van jouw dieren op ons nemen. En omdat ze geen belasting betalen over jouw gift, komt het bedrag volledig ten goede aan de dieren. 

 

 


ENERGIE-U

Energie-U is een energiecoöperatie. Dat wil zeggen: Utrechtse bewoners die duurzame energie thuis, in hun buurt en in onze stad aanjagen, organiseren en bewaken. In Utrecht neemt Energie-U om voldoende en verantwoorde energie te organiseren, voor alle burgers.  En dan gaat het over winning, toegepaste techniek, opbrengsten, gebruiksvoorwaarden, eigendom en beheer. Duurzaamheid en energietransitie zijn sleutelwoorden. Ze kiest – in vorm en aanpak – voor coöperatie. 

The Green Spark draagt o.a. bij aan communicatiecampagnes, bewonerscampagnes en social media strategieën om Utrechtse bewoners te enthousiasmeren over de energietransitie.


GEWOONBOOT

The Green Spark verzorgde communicatie voor de geWoonboot. Dit  is een unieke, milieuvriendelijke vergader- en trainingslocatie bij de NDSM-werf in Amsterdam Noord.  Duurzaamheid komt er terug in zowel de techniek van de boot als in de bedrijfsvoering van eigenaren Joan Kramer en Jan Huisman. 

 

Joan Kramer: “Gezonder werken, wonen, leven. Met de geWoonboot laten we zien dat hoe dat kan en willen we mensen inspireren.”

Jan Huisman: “De broedplaats NDSM en de ruimte in Amsterdam Noord bieden de ideale voorwaarden om te experimenteren met duurzaamheid: zowel materialen, als technieken als toepassingen.”


DUURZAME WEEK

Dompel je onder in duurzaamheid! Van 15 t/m 22 juni 2019 organiseerde Duurzame Week met haar partners op verschillende locaties rondom de Neude in Utrecht een festival bestaande uit presentaties, lezingen, en levendige discussies met interessante sprekers en professionals uit het vak. Een broedplaats voor inspirerende gesprekken, nieuwe ontmoetingen en samenwerkingsverbanden.  Het concept DW is in 2015 bedacht door Margit Végh en Koen Kooper en leidde in oktober 2016 tot de eerste editie van DW. Dit jaar organiseren we het evenement voor het vierde jaar op rij. De week groeide in deelnemende partijen, evenementen en bezoekers. De ambities groeien verder. 

UTRECHT4GLOBALGOALS

Op 25 september 2015 hebben 193 wereldleiders zich verbonden aan 17 doelen om wereldwijd bij te dragen aan duurzame ontwikkeling.  De Global Goals richten zich op wat we hier kunnen doen: hier & daar. De Global Goals zijn voor alle mensen in alle landen. In Utrecht gebeurt er al een heleboel! Bekijk HeelUtrechtU.nl om te zien wie er in Utrecht met de Sustainable Development Goals bezig zijn - en draag zelf een inspirerend initiatief of persoon voor. The Green Sparkt werkt voor Utrecht4globalGoals als communicatie- en projectmedewerker.


CLIMATE PLANET

Dankzij een zinderende bundeling van Utrechtse krachten, van bedrijfsleven tot overheid, presenteerde Utrecht4GlobalGoals de internationale Climate Planet aan alle inwoners van Utrecht en omstreken. Van 6 oktober tot en met 3 november 2018 stond deze gigantische wereldbol op het nieuwe Jaarbeursplein in Utrecht. Een 360 graden film nam ruim 20.000 bezoekers mee op een ruimtereis van de Big Bang tot in de verre toekomst en bood inspiratie voor een duurzame toekomst. The Green Spark verzorgde interne en externe communicatie voor dit event van wereldformaat.


DPM & RWS : Zero Waste Expeditie

Acht cultuurinstellingen hebben getekend voor een ‘Zero Waste Expeditie’. Tijdens deze expeditie maken de instellingen een grote eerste stap met recycling en afvalpreventie. Het initiatief is een opmaat naar een circulaire cultuursector en onderdeel van het programma VANG Buitenshuis van Rijkswaterstaat. In opdracht van ANewZero voert Green Sparkle de PR strategie uit. Op 29 november 2018 worden de "learned lessons" van de 8 instellingen gepresenteerd in het Nieuwe Luxor Theater Rotterdam. 

WNF / CAREFORDESTINATIONS

Het Wereld Natuur Fonds ontwikkelde een online tool voor de bewuste reiziger: Care for Destinations. Een platform waarop toeristen hun mening kunnen geven over natuurbehoud op hun vakantiebestemming. Dit in de vorm van een “nature review”. Carefordestinations.com is gestart vanuit het idee dat de vele ogen, oren en meningen van toeristen de natuur wereldwijd kunnen helpen beschermen.  The Green Spark voerde een pilot uit op Texel om te bestuderen of er animo is voor het platform onder reizigers met liefde voor de natuur. Op het moment is Care for Destinations op zoek naar nieuwe investeerders en is de website offline.


SUSTAINABLEMOTION

SustainableMotion is een innovatief projectbureau dat de kennis van een nieuwe generatie inzet als antwoord op de vragen van de toekomst. Met een netwerk van meer dan 80 academische opleidingen en duizenden studenten en starters met kennis van duurzaamheid hebben zij een potentieel om de vragen van de toekomst aan te pakken.  The Green Spark werkte als communicatie- en projectmedewerker in loondienst aan verschillende projecten van SustainableMotion, zoals de ChangemakerChallenge van Dopper, de Sustainable Business Challenge, de DJ100 en de Venlo Circular Challenge.


IVN / WOESTELANDACADEMIE

The Green Spark bedacht samen met een team van jongeren workshops voor de WoestelandAcademie met als doel om mensen in het onderwijs handvatten bij te brengen om jongeren de natuur te laten beleven. Een greep uit het aanbod qua workshops: storytelling & duurzaamheid, filosofie & duurzaamheid, jongerendiversiteit in natuureducatie en pubers en duurzaamheid. 


FESTIVAL RUILEN MET ROBINSON 

The Green Spark verzorgde alle interne en externe communicatie rondom het festival Ruilen met Robinson. Een grootschalig festival in de Jaarbeurs Utrecht. Tijdens dit festival speelde geld geen rol.  Het was de bedoeling dat bezoekers - net als Robinson Crusoe - ruilhandel dreven. Oude spullen vonden zo een nieuwe bestemming.